Inlägg 1 av 100 #blogg100 #tidattleva #finnflytet

Bilden till dagens inlägg är från innan allt hände. Det var sista sommaren i sommarstugan, jag var där själv med yngsta dottern och jag hade mycket tid att tänka efter. Förstå att det var flera faktorer i livet som inte var bra. Snart var den semestern över, och jag kastade mig in i höstens idoga arbete. Förlorade jobbet och fick ett nytt. Sen upptäckte jag sveket inom de egna fyra väggarna och hela tillvaron fick förändras.

Vi härbärgerar mycket i våra kroppar. På mig satte allt elände sig i ett knä. Det tvingade mig att slå ner på takten, inte yoga, inte skynda iväg. När det var som värst kunde jag inte ens ligga raklång utan att ha ont. Ändå klagade jag inte, för tillvaron var ju ändå bättre än den var förut. Allting är relativt.

I mitt nya liv ville jag inte missa några möjligheter. Jag byggde upp allt på nytt samtidigt som jag jobbade heltid och pluggade distans på halvtid. Vill man kan man få enormt mycket gjort! Jag kände mig otroligt duktig – samtidigt som jag hade ont i knät.

Så småningom kom de stressrelaterade besvären smygande, ett efter ett som ett vilddjur om natten. Minnessvårigheter, svårt att fokusera, huvudvärk i princip dagligen, kunde inte hålla en hög arbetstakt, lättirriterad, ledsen, tappad motivation, blev inte piggare av vila och så kändes det som om hjärnan brändes. Ändå reagerade jag inte. Nä, det är okej ändå. Så där höll jag på. Till synförändringarna kom. Då blev jag rädd på riktigt och blev sjukskriven.

Min blogg i Hundra dagar kommer att handla om min resa tillbaks mot kontrollen av mitt liv. Jag kommer att referera till lite olika verktyg och inspirationskällor under resans gång. Jag blir stimulerad av och växer bäst om jag testar lite olika verktyg och metoder. Min bas blir dock en föreläsningsserie/stresskurs på min vårdcentral. Det är en käck ung psykolog som håller i kursen som precis har börjat.

Jag börjar med att skriva några korta punkter på min tacksamhetslista:

Jag är tacksam för min älskade familj, förstående chef, kollegor, min begåvning och att vintern snart är över.

Detta är min resa och den ser ut så här för mig. För andra, kanske dig, kommer resan att se helt annorlunda ut.

Lägg gärna en kommentar!

Kram Helle

